J.-Prof. Dr.

Julia Tuppat

Institut für Soziologie

Contact

Junioprofessorin für Mikrosoziologie mit einem Schwerpunkt in Gesundheit

Universität Leipzig | Institut für Soziologie
Beethovenstraße 15 (GWZ) | 04107 Leipzig

Raum H3 1.03
Telefon +49 (0)341 / 97-35649
E-Mail julia.tuppat@uni-leipzig.de

Sprechzeiten: Di., 13-14.30 Uhr, nach vorheriger Anmeldung per E-Mail

Fields of Research

  • Soziale Ungleichheit
  • Soziologie der Gesundheit
  • Bildungssoziologie
  • Migration und Integration
  • Diskriminierung

 

 

Curriculum Vitae

Wissenschaftliche Tätigkeiten

seit 08/21  Juniorprofessorin (Tenure Track) für Mikrosoziologie mit einem Schwerpunkt in Gesundheit, Universität Leipzig, Institut für Soziologie

03/21 - 08/21  Juniorprofessorin (Tenure Track) für Sozialstruktur und Soziale Ungleichheit, Universität Hohenheim, Institut für Bildung, Arbeit und Gesellschaft   

2017 - 2021  Wissenschaftliche Mitarbeiterin (Postdoc), Freie Universität Berlin, Institut für Soziologie und SFB 1171 Affective Societies

2012 - 2017  Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Goethe Universität Frankfurt, Institut für Soziologie

2011 - 2012  Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Heinrich Heine Universität Düsseldorf, Institut für Sozialwissenschaften

Ausbildung

2014 - 2018  Promotion Dr. phil. im Fach Soziologie, Goethe Universität Frankfurt

2010 - 2011  Master of Science, Social Research Methods, City University London, UK

2007 - 2010  Bachelor of Science, Sozialwissenschaften, Universität zu Köln

 

 

Projects

Publications

Monographie

Tuppat, Julia (2020): Soziale Ungleichheit, Gesundheit und Bildungserfolg. Die intergenerationale Transmission von Bildungschancen durch Gesundheit. Wiesbaden: Springer VS. 

Artikel in Fachzeitschriften (Peer-Review)

Tuppat, Julia (2022): Do feelings of belonging moderate the health threats of perceived discrimination? Evidence from first-generation immigrants living in Germany. Ethnic and Racial Studies (online first).

Pazzini, Michele, Zsófia Ignácz & Julia Tuppat (2021): Underlying factors related to HIV/AIDS prevention: investigating the willingness to take pre-exposure prophylaxis among men-who-have-sex-with-men in Germany. AIDS Research and Therapy 18(1): 1-17.

Drewski, Daniel & Julia Tuppat (2021): Migration and the Plurality of Ethnic Boundary Making: A Qualitative Interview Study of Naming Practices of Migrants from former Yugoslavia in Germany. Ethnicities 21(4): 706-729.

Tuppat, Julia & Jürgen Gerhards (2021): Immigrants’ First Names and Perceived Discrimination: A Contribution to Understanding the Integration Paradox. European Sociological Review 37(1): 121-135.

Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2020): “Boundary-Maintenance” or “Boundary-Crossing”? Name-Giving Practices among Immigrants in Germany. Names 69(3): 28-40.

Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2020): Gendered Pathways to Integration: Why Immigrants’ Naming Practices Differ by the Child’s Gender. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 72: 597-625.

Gerhards, Jürgen, Tim Sawert & Julia Tuppat (2020): Reversing the symbolic order of discrimination: results from a field experiment on the discrimination of migrants and transgender people in theatre. Journal of Ethnic and Migration Studies 47(15): 3622-3640.

Becker, Birgit & Julia Tuppat (2018): Does ethnic bias affect kindergarten teachers' school entry recommendations? Educational Research 60(1): 17-30.

Tuppat, Julia, Birgit Becker & Matthias Lange (2016): The risk of delayed school entry by migration background in different institutional settings. Can reformed school entry procedures buffer ethnic educational inequality at school start? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 19(4): 745-76.

Tuppat, Julia & Birgit Becker (2014): Sind türkischstämmige Kinder beim Schulstart im Nachteil? Die Bedeutung genereller und aufnahmelandspezifischer Kompetenzen für die Wahrscheinlichkeit einer Rückstellung. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 66(2): 219-241.

Becker, Birgit & Julia Tuppat (2013): Unequal Distribution of Educational Outcomes between Social Categories: 'Children at Risk' from a Sociological Perspective. Child Indicators Research 6(4): 737-751.

Working Papers

Sawert, Tim & Julia Tuppat (2020): Social inequality in the digital transformation: Risks and potentials of mobile health technologies for social inequalities in health. SOEPpapers on Multidisciplinary Panel Data Research 1079.

Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2018): „Boundary Maintenance” oder “Boundary Crossing”? Symbolische Grenzarbeit bei der Vornamenvergabe bei Migrantinnen. Working Paper SFB 1171 Affective Societies 02/18.

Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2018): „Boundary Maintenance” oder “Boundary Crossing”? Symbolische Grenzarbeit bei der Vornamenvergabe bei Migrantinnen. SOEPpapers on Multidisciplinary Panel Data Research 996.

 

 

Courses